Ohhh, herre Budda, vad aktivit det har varit sedan sist. Paragliding, krashade tankbilar, 5500 meters pass, vart ska jag börja… Hmmm… tror jag börjar från början…

Manali är känt som Indiens actioncenter och för att göra slag i saken, började vi hela kalaset med en 15 minuters paraglidingtur. Paraglidingen var riktigt häftig även om alla mådde lite illa efteråt. Berode det på höjden (3000 meter över havet) eller de faktum att paraglidpiloten gjorde massa spiraler samtidigt som han ropade “nice hair fan!”.

Dagen efter hookade vi upp med Gotlänska-Amrikanskan Johanna igen för lite rock-climbing. Totalt vart det 5 klättringsförsök där Henning, Danne och Johanna tillslut klarade svåraste väggen (fransk 5c) medans Max var för “trött i fingrarna” efter att ha klättrat några lättare väggar. Danne vart riktigt förälskad av klättring och har lovat sig själv att börja klättra när han kommer hem. På kvällen gick vi till en resturang vars specialitet var Öring på indiskt vis, vilket blev en hit. Det var både den godaste och dyraste (40 kr) måltiden hittils.

Manali ligger vid foten av Himalaya och efter 2 dagar i Manali var det dags för den 2 dagar (totalt 22 timmar i bilen) långa Jeepturen genom Ladakh mot Leh. Hennings profetia om turen var att den skulle bli både bland de jobbigaste och häftigaste man någonsin gjort , vilket också stämde. Max beskrev resan på följande sätt: “Ohhh gud, jag kan inte hitta tillräkligt med adjektiv för att beskriva vad jag just varit med om”

Turen börjar i Manali vilket är 2000 MÖH (Meter Över Havet). Snirklar sig sedan upp till 4000 MÖH på de absurades cerpentinvägar man kan tänka sig. Vad som inte gör det hela bättre är att vägarna består av total lervälling då de inte är asfalterade samt att vägen trafikeras med tunga tankbilar som är på väg till en militärbas längre upp i bergen. Totalt på resan såg vi 5 tankbilar som tippat av vägen de senaste 48 timmarna, där minst 1 måste slutat med en dödsolycka.

Det vart en hel del väntande i bilen för alla rädningsaktioner, men våran jeepchuför såg till att underhålla oss genom att hoppa upp på lastbilar och palla ärtor. Henning frågade om våran jeep hade 4-hjulsdrift vart på chufför bara skrattade och sa “No, no”. Max märkte dock ett mönster i chufförens körteknik vilket var att han började sjunga så fort det var farliga situationer. Så, så länge chuffören var tyst kunde man vara lugn.

När vi kom över 4000 MÖH passet ändrade sig landskapet drastiskt från ett lerinferno till ett böljande grönt landskap som hämtat ur Sagan om Ringen. Det dröjde dock inte länge förns vi var på vägg upp för nästa pass på 5500 MÖH där landskapet ytterligare ändrade sig drastiskt till ett kargt och dimmigt landskap som påminde lite om Norrland.

Efter 5500 MÖH passet kom vi in i en så kallad regnskugga så landskapet ändrade sig ytterligare en gång till en Grand-Canyon-liknande öken. Vi fortsatte och korssa 5000 meters pass efter 5000 meters pass tills vi tillslut stoppades på grund av vägbreddning på 5000 MÖH. Efter någon timme hade vi alla absurd sprängade huvudvärk på grund av höjden och Max undrade om han fått hjärnödem och började planera vad Henning och Danne skulle göra om han kolavippen där uppe. Som tur var kunde vi till slut köra vidare och efter att passerat de sista 5000 meters passet var det bara 2000 fallhöjdmeters downhill ner till Leh.

Jeepturen var bland de jobbigaste vi alla gjort men var helt klart värt mödan då de olika landskapen man passerade på vägen var bland de häftigaste vi upplevt.

Idag har Max beordrat en vilodag, men imorgon blir det fler äventyr!

Max vart väldig kissnödig innan paraglidingen

Så bär det iväg!

Sjukt nice, snart börjar han med spiralerna

Max, Danne och Johanna spanar in väggen

Henning på väg upp för svåraste väggen

Danne kämpar med svåraste biten

De ville visa att Öringen var färsk

På väg upp genom lervällingen, med en tankbil framför

Den första (av 5) tankbil olyckan.

Trafikstockning på 4000 MÖH

5500 meter över havet!

Lunch i ett tält på 4500 MÖH

In i regnskuggan

Lite nudelsoppa i Ladakh's öken

Ladakh är fett!

Vägarbete på 5000 MÖH, Max tror han fått hjärnödem