“Att ha Kul utan alkolhol känns ju så jävla fejkat” – Divemaster Kimmo

Hej igen!
När vi kom hem från första dyksafarit så blev vi båda lite snoriga, rätt bra tajming å andra sidan då vi bara skulle slappa i Hurghada ett antal dagar. Kan iofs bero på blöta badbyxor i tre dagar… Så de första dagarna efter båten gjorde vi i stort sett inget. Sov 12 timmar första natten iland. Sedan hittade vi en favoritrestaurang, som både var billig och väldigt personlig, så där åt vi kanske 7 gånger totalt. Förutom sömn så influenserades de första dagarna av filmtittande och internetsurfning.

När vi sedan hade återhämtat oss så tänkte vi göra Hurghada by night; detta blev en stor besvikelse. Hurghada är inte charmigt någonstans. Vi satte oss iaf i en taxi som tog oss till det centrala utelivet, men det visade sig att stället suger. Och inget kul folk alls. Stället är ju invaderat av ryssar, och vi vet sedan tidigare vad Henning tycker om ryssar… ;)

Som tur var hittade vi ett tyskt par som vi umgicks med hela kvällen. Supertrevliga och de var också torskar för dykning så det blev en del diskussion om det. De hade även redan beställt en resa till Sydostasien så de var nyfikna på vår tidigare resa.

Det var tur att vi hade bokat in oss på ett till dyksafari, för det är bara ett skäl till varför man besöker Hurghada, och det är just för dykbåtarna.

Detta safari gick söderut från Hurghada, ner mot Safagaområdet. Detta safari höll högre klass än det norra enligt oss båda. Iofs det norra har ju Thistlegorm och större chans för delfiner, men annars var det södra bättre. Större och finare rev, mer fiskar, bättre sikt, ja bättre dykning helt enkelt.

På detta safari levde vi på en större båt, som också kändes mer exklusiv. Större område som matplats, ac vid hyttområdena m.m. Detta resulterar ju tyvärr i en större dykgrupp också, vilket kanske inte skulle vara ett problem vanligtvis. Men vissa av dykarna i vår grupp kändes aningen för oerfarna för denna dykbåt… Kasper irriterade sig omedelbart på några dykare som hade bestämt sig för att skita i resterande dykare och simma rätt in i en och vara allmänt ivägen, plus att förstöra korallerna då de inte förstår att man ska dyka horisontellt med kroppen. Henning var mer tolerant till en början, men när en idiot trasslade in sina slangar i Hennings utrustning och för att minuten senare sparka av Henning masken såg även Henning rött.

Höjdpunkterna från denna dykutflykt:
Panorama Reef: Jättefint rev, där vi såg en skadad skölpadda
Salem Express: Arabiska estonia. Sikten var helt enorm så det var maffigt att man kunde se vraket i sin helhet.
Abu Kefan: Hennings favoritplats, där vi gjorde tre dyk. Revet var magnifikt, med grottliknande korallformationer.
Nattdyk på Tobia Arbaa: Kaspers favoritdyk. Nattdyk brukar inte vara speciella alls, men djurlivet vi såg här var outstanding. Hur ofta ser man två stycken åttaarmade bläckfiskar para sig? My god vad häftigt.
Aquarium: Detta var känt för mycket fisk, och vi kan verkligen intyga att det stämmer. Här såg vi de största stimmen av fisk, helt sjukt.

På båten var det vår dykgrupp på nio dykare, och sedan var det fyra andra profesionella dykare, som dels gjorde en videofilm för Colona Divers räkning, dels ett dykreportage för Sverige och Danmarks största dyktidning. En av dessa var finska mästerdykaren Kimmo som levererade minnesvärda citat på löpande band. Mellan varje dyk minglade vi med honom och han berättade en och annan rövarhistora. :)

Summa summarum: RIKTIGT bra dykning i tre dagar.

När vi kom tillbaka från båten tog vi en natt i Hurghada, morgonen därpå tog vi snabbfärjan över till Sinaihalvön och sedan en minibuss till Dahab där vi befinner oss nu. Helt annan stämning här, i stort sett bara backpackers och mycket mer relaxat och skönt.

PS. Heter det ETT Safari eller EN Safari? (Kasper tror ETT och Henning tror EN)

Faraoner, Delfiner och Andra Världskrigsskepp

(detta inlägg är skrivet av Kasper och upplagt på denna sida post-mortem)

Från det vi lämnade er hade vi kvar en heldag i Luxor. Den dagen blev fullproppad med sightseeing. Vi hade en guidad heldag i stort sett med Valley of the Kings, Valley of the Queens, Hatshipsoup temple (försök stava bättre själva!), några enorma statyer vi självklart inte minns namnet på, och besök på ställe där man gör vaser och statyer.

Turen började med Valley of the Kings, som också var den absoluta höjdpunkten. I en enorm dal, middle of f-kin’ nowhere ligger nästintill alla Egyptens gamla kungar begravda, exempelvis typ alla 14 Ramses och Tuttankamån. Det är totalt 62 gravkammare, där 14 är öppna för turister, och biljetten du köper ger dig rättigheten att besöka tre valfria. Vi litade på vår guide och valde de tre han rekommenderade; vi började med den absolut största kammaren. Riktigt stor och lång, med mycket inristat i väggarna, denna tog säkert 10 minuter att gå igenom. Den andra kammaren var dalens djupaste, 18 meter rakt ned i marken, inte lika stor men inristningarna var bättre bevarade på denna, men luften här inne var riktigt kvav. Tredje kammaren var den minsta, men den var absolut bäst bevarad, med jättegranna färger på alla inristningar.

Nu trodde vi att det var slut, men Kasper märkte att på den andra kammaren så gick inte stämpeln igenom biljetten, så det såg ut som vi bara hade besökt två stycken. Man är ju inte korkad, så vi sprang en snabbis på en fjärde kammare, dock var denna inte alls lika speciell som de tre vi redan hade varit på. Tyvärr så fick man inte fota nere i kammarna, därav få bilder från denna utflykt.

Sedan gick färden till Hatshipsoup temple. Ett tempel byggd av Kung Hatshipsoup, som egentligen var en kvinna… Platsen där templet låg var riktigt häftig, men detta kändes som ett riktigt turistghetto, men ändå kul att ha sett det.

Nästa grej var Valley of the Queens, som efter Konungarnas grej blev en stor besvikelse. Inte alls lika stort och mäktigt som för Kungarna, så detta ställe kunde man nästan skippa med facit i hand.

Efter det så besökte vi ställen som tillverkade vaser; kul att se vilket jobb och slit, och vilken process det är för att tillverka en jäkla vas. Nackdelen är ju att de på stället är väldigt ihärdiga med att man borde köpa en vas. Turen avslutades med statyerna.

Kvällen avslutades med en lugn kväll, ett McDonaldsbesök och efteråt en sheesa för att gå i säng tidigt. Dagen efter blev det en tidig uppgång då vi skulle ta oss till Hurghada. Vi hade beställt en egen(!) minibuss med AC. Resan började med att vi tog oss till ett ställe i Luxor där flera minibussar stod uppradade. Alla dessa minibussar med turister blev sedan eskortade till Hurghada av poliser fram och bak i konvojen. Det här kanske känns enormt lyxigt för två fattiga backpackers, men vi pröjsade bara 150 kronor vardera. Minibussen tog oss dörr till dörr från hotellet i Luxor till hotellet i Hurghada, vi inkvarterade oss på Four Seasons för 75 spänn totalt… Vi gjorde i stort sett ingenting här utan försökte komma i säng tidigt för att vara pigga till kommande äventyr; vårt första dyksafari på resan.

Dykcentret hämtade upp oss 05.00 med minibuss för att ta oss alla till båten där vi skulle tillbringa våra nästkommande tre dagar. Ett dyksafari som gick norrut från Hurghada. Vi hade bokat resan med Colona Divers, och safarit kostade i runda slängar 3.000 spänn per skalle. Första dagen blev det fyra dyk, där höjdpunkten var att dyka på det kända skeppet Thistlegorm, som sänktes av tyskarna under andra världskriget. Det blev totalt fyra dyk på detta vrak, och det behövdes faktiskt; ett helt enormt skepp med massor av detaljer. Exempelvis gamla motorcyklar och bilar som sänktes med båten.

Nästa dykdag blev morgondyket klockan 06.00, där vi penetrerade Thistlegorm under hela dyket. Det känns som man var på ett väldigt orört och exklusivt museum, under ytan. Fast höjdpunkten blev nog dagens fjärde dyk, där några utav oss hoppade i plurret utan dykmästaren. På detta dyk, som vi inte förväntade oss så mycket utav, hittade några delfiner oss. Så vi minglade någon minut med dessa underbara varelser, och Kasper kunde tillochmed klappa en, innan en båt skrämde iväg dom. Kasper klämde även in ett femte dyk denna dag, men Henning hade lite känningar i öronen så han tog det säkra före det osäkra och vilade upp sig med en iskall öl på båten.

Tredje och sista dagen rivstartades med ett rekordtidigt morgondyk strax efter fem. Henning vilade fortfarande upp sig lite, men det kanske var lika bra, då detta dyk inte bjöd på något speciellt, men alltid kul att andas under ytan ;)
Safarits två sista dyk var troligtvis de två bästa revdyken på resan. Dyk nummer två för dagen var ett väggdyk som droppade upp emot 50 meter. Vi var lite sugna på att sätta rekord här, men dykmästaren hade innan sagt att detta skulle bli ett långt och djupt dyk, så vi sparade på luften. På första halvan av dyket så var vi på 25-27 meter och sedan stack in i en grotta på 27 meters djup. Dumma crew som hade snålat lite med luft till Kaspers tank, så på slutet av dyket var han tvungen att sno lite luft från sin käre vän Henning, som först inte ville dela med sig utan ville först och främst visa en jättestor muräna han hade hittat. Efter detta så fick Kasper smaka lite luft från Henning tank och vi gick upp till båten efter ett tag.

Sista dyket var ett riktigt fint dyk, med ett enormt rev, med massor av färgglada och vackra koraller och fiskar. På detta dyk såg vi säkert 5-6 riktigt fina muränor, och några av dem var tillochmed sociala av sig. Man knöt händerna för att vara säker på att man skulle få behålla alla fingrar med sig upp ;)

Summa summarum av resan första dykupplevelse:

Riktigt proffsigt bemötade av Colona Divers, allt bara flöt på och inga konstigheter. Jätte bra (svensk) divemaster som vi fick den stora äran att vara med när han firade sitt 1000 dyk :)

Alla på båten utom besättningen och en amerikanska var svenskar så var inga språkbekymmer direkt. Vår divemaster var skön, tog bara 6 timmar sedan vi lämnat land innan han hånglade med Amerikanskan :D Var en ung kille med på båten som var starkt inspirerad att bli divemaster :)

Det enda som inte var perfekt var maten, men man får ju tänka på att man är i Egypten och maten allmänt är rätt pissig. Pannkakorna till frukost drog dock upp helhetsbetyget en hel del.

Dykningen var riktigt bra, de två riktigt stora grejerna var delfinerna och Thistlegorm. Sikten var bra (mellan 15 och 25 meter) och trevliga färger. Båda Kasper och Henning tycker dock att Similand Islands i Thailand högre klass men vi har dock södra safarin kvar och alla säger att röda havet blir bättre hur längre söder ut man går.

Nu ska vi bara slappa i Hurghada i 5 dagar innan vi ger oss ut på nästa dyksafari!

Kamelkött på Nilen

(detta inlägg är skrivet av Kasper och upplagt på denna sida post-mortem)

Efter senaste inlägget har det hänt en del. Senast vi lämnade er hade vi precis gjort Giza, dagen efter var det Egyptiska museet. Tuttankamåns mask, stenplattan-som-gjorde-att-man-kunde-översätta-hie roglyfer, miljoner sarkofager och miljarder statyer.

Samma kväll bar det av med natttåg till Aswan. Standarden var helt makalös (kostade en halv förmögenhet dock, 60USD), egen hytt med AC, handfat och två hål i väggen. Två hål i väggen var största hitten då vi kunde kolla på The Bank Job (en film att rekommendera btw) på laptoppen. Vi sov som princessor och kände oss helt utvilade när vi väl 4 timmar sent anlände till Aswan.

När tågdörren öppnas möts vi av 45-gradig hetta, det är inte svenska vikingar vana vid tydligen. Men med mycket vatten och långsamt tempo kom man snabbt in i det. Hotellet var jättebra (Memnon hotel, 14USD natten) med magnifik utsikt över Nilen. Hotellet fixade alla våra utflykter, Felucca på Nilen, Luxorboende samt alla tempelutflykter runt Luxor.

Nästa dag var det seglingsdags, vi blev hämtade av kapten Ala. Vi delade Feluccan (segelbåt på Nilen) med tre unga grabbar från Kanada, två spralliga finskor, en berest jenkar-tant och en medelålders Australiensare med en otrolig bajshumor. Väldigt varmt men när man seglar fläktar det skönt från Nilen. Vi bekantade oss väldigt snabbt med varandra och började skämta hej vilt. Här kom Australiensarens bajshumor snabbt in. Hennings favvocitat: ”Fast, get the camera! The donkey is taking a dump in the Nile! I want it as my profile picture on Facebook.” och självklart skrattar Henning åt detta i 2,5 dygn.

Maten på Feluccan var typiskt Egyptisk; den mättade hungriga magar, men inte mer än så. En McArabia skulle ha suttit fint :) Vi avslutade hela kvällen med att alla samlades framför vår dator för att se Hitchcock’s rulle ”Psycho”. Natten var kall, men vi blev väckta av nybryggt te. Dagen fortsatte med lite segling för att sedan snabbt ta en kaffepaus i en vik i fyra timmar… Det blev lite svettigt efter ett tag när solen började gassa och flugorna började härja med oss. Men även detta överlevde vi och när vi väl började segla igen svalkade vindbrisen och flugorna försvann. Dagen präglades av att Kasper spöade skiten ur kanadensare på kort, och att Henning fotade som en galning. Till middag bjöds det på kamelkött, det var segt och salt men ändå rätt gott. Efter middagen hade vi tankegåtor: Du har 9 identiska mynt till utseendet, men en av dom väger lite mindre än de andra. Hur hittar du det mynt som väger mindre än de andra? Det enda hjälpmedlet du har är en ”balansvåg” som du endast får använda två gånger…

Nästa natt blev minst lika kall, men nu hade några av oss iaf förberett oss med tjockärmat och långbyxor. Vi vaknade upp Kom Ombo där vi gjorde vårt första tempel för dagen. Kom Ombo fick pisk av nästa tempel som var Edfu (bästa templet för foto) som i sin tur fick pisk av dagens höjd punkt Karnaktemplet. Dagen rundades av med Luxor templet, men efter Karnak är det inte mycket som imponerar på en.

I skrivadets stund sitter vi hotellets tagvåning och lyssnar på Allllllha-Alllllha-Alllllha från moskeernas megafoner. Här näst blir det en McArabia som vi sköjer ner med lite Sheesha. I morgon fortsätter rännandet i runierna där den troliga höjdpunkten blir Valley of the Kings. Den som lever får se. Tack och hej lever pastej.

Ps. Vi utstår hettan med hjälp av era kommentarer ;)

Cheops, Sheesha och magdansch

(detta och upplagt på denna sidan post-mortem)

Resan började på ARN, tog den traditionella skitdyra ölen på A-baren. På flyget till Prag (mellanlandade där) blev Kasper lite illamående, resfeber? Men en Urquelle i Prag gjorde susen :)

Landade i Cairo mitt i natten, taxi till hotellet. När vi väl vara framme visade det sig att de strulat bort vår Internetbokning. Kasper får en hjärnböldning och Henning försöker få receptionisten att fixa ett annat hotell åt oss. Receptionisten skämdes rätt rejält så han sätter sig i en taxi med oss och tar oss till ett annat hotell som visade sig vara över förväntan (och 50 kr billigare :)

Första dagen var fixdag, fixade tåg till Aswan, Gizautflykt och gick en långpromenad i Kairo. På kvällen var vi helt slut efter den långa vandringen i 42 graders hetta men kämpade oss ändå ut till Kairos största bazaar och även Egyptens äldsta Coffee house (180 år gammalt) tog en Sheesa (vattenpipa på arabiska) och pratade med lite Araber :) Väl hemma slocknade vi framför Reine & Mimmi i Fjällen på Hennings laptop :p

Nästa morgon startade med vår Gizautflykt. Utflykten var rätt dyr (65USD per person, Misr Travel Co) men visade sig vara väl spenderade pengar då det var bara vi två och en privat guide plus chaufför. De tog oss runt till alla kulturella storheter runt om Giza/Kairo. Trippen avslutades framför den mäktiga Cheopspyramiden.

När vi kom tillbaka från turen var det bara springa till närmsta café för att ta en Sheesha och heja fram Sverige mot Grekland. Vi lyckades ganska bra, då hela cafét (bara araber) börjde heja på Sverige :D

Efter Sverigematchen gick vi till en magdansklubb där Henning skakade rumpa med tjejerna på scen.

När vi kom hem från magdansen (02:30) kollade vi mejlen och fick panik då Dykfirman som vi ska dyka med senare hade svarat och sa att saker och ting var fullbokat. Efter suttit och grubblat till 05:00 lyckades vi hitta en lösning som är lika bra som ursprungstanken.

Idag har vi gjort Egyptiska muséet, kvantiten är helt sjuuuuk. Typ 3453245 identiska statyer och sarkofager.

Nu sitter vi på ett McDonalds med trådlöst Internet och väntar på natttåget som ska ta oss till Aswan.